Elke ZZP’er is een sales tijger met deze tips

Verkopen is voor velen een lastig aspect van het freelance leven. We vinden het werk leuk en zijn graag met onze klanten bezig maar het vinden van nieuwe klanten of het uitbouwen van bestaande klanten vinden we maar wat lastig.

Ik heb echter gemerkt dat als je er succes mee hebt het zeker wel leuk is! Je moet wel op zo’n punten kunnen geraken.

Vandaag wil ik je een aantal praktische tips geven die je gaan helpen om meer plezier uit verkoop te halen. Ik garandeer geen extra omzet #disclaimer šŸ˜‰

Oh ja en als deze tips ook bruikbaar zijn voor kleine bedrijven dan bied ik daar vast mijn excuses voor aan. Dat zijn de bijeffecten…

Lees “Elke ZZP’er is een sales tijger met deze tips” verder

Inzicht in het beslisteam van je klant met de contactmatrix

In eerdere postsĀ heb ik al aangegeven dat verkopen een project is met begin en een vast eindpunt. Het kan zijn dat je er een klant bij hebt of niet maar je wilt er alles aangedaan hebben om het project succesvol af te sluiten. Inzicht bij een dergelijk traject helpt maar hoe kun je inzicht houden op het beslisteam van je klant? Alleen door goed in beeld te hebben hoe het beslisteam eruit ziet kun je maximaal inspelen op de behoefte van de juiste persoon.

Hoe krijg je dat inzicht dan? Dat doe ik door een contactmatrix te maken van het beslisteam. Zo weet ik wie uiteindelijk de keuze zal maken en nog veel meer. De contactmatrix is een simpele tabel met zeven kolommen; Naam lid van beslisteam, functie, rol, contactkwaliteit, drijfveren, behoefte, Hoofd Koop Motief. Dit is alles wat je nodig hebt.

Lees “Inzicht in het beslisteam van je klant met de contactmatrix” verder

De vraag die deuren opent tijdens elk gesprek

Een gesprek starten met iemand is niet altijd even gemakkelijk. Met mensen die je kent wel maar vaak is dit in een zakelijke omgeving toch weer anders. Daarnaast kom je in een zakelijke omgeving veel nieuwe mensen tegen. Ik als ondernemer ontmoet ontzettend veel mensen op borrels, evenementen maar ook door nieuwe klanten. In een eerste gesprek wil je vaak een goede beurt maken en hoop je dat het gesprek soepel zal verlopen. In veel gevallen proberen mensen dit te bereiken door over het weer, het weekend of de locatie te praten. Is dit nu alles?

Zoals eerder gezegd is verkopen het enthousiasmeren van een ander om iets van je te kopen. Verkopen is bijvoorbeeld ook een collega zo ver zien te krijgen dat hij je ergens mee gaat helpen. Een andere enthousiasmeren is dus het doel, iemand op zijn gemak laten voelen. Mensen die hier wat bewuster mee omgaan, vaak in de sales, bereiden eerste gesprekken voor. Tenslotte is verkopen ook gewoon een project met een helder einde en stappen die je moet maken om er te komen. Als je het zo ziet kan iedereen zich er ook op voorbereiden, het is geen hogere wiskunde.

Lees “De vraag die deuren opent tijdens elk gesprek” verder