Wil jij ook zien hoe innovatief jij bent?

Durf je wel verder te lezen? Misschien kom je er achter dat je helemaal niet innovatief bent en dat jouw idee al veel vaker te vinden is? Maakt niet uit. Dat gebeurd mij bij bijna alle ideeën die ik heb!

Ik ga je op weg helpen om inzicht te krijgen in jouw unieke propositie. Ook wel Blue Ocean genoemd. De Blue Ocean Strategy is bedacht door W. Chan Kim en Renee Mauborgne in het gelijknamige boek. Een echte aanrader. Ik ga in deze post 2 key principles van de blue ocean strategy bespreken maar dan ben je er zeker nog niet. Schaf het boek aan en je zal niet teleurgesteld zijn!

Op naar de 2 key principles; The Strategy Canvas en het Four Actions Framework.

Lees “Wil jij ook zien hoe innovatief jij bent?” verder

Follow the Linchpin aankondiging

Zo dat is een statement! Een goed begin.

In Q2 2010 ben ik aanraking gekomen met het boek Linchpin van Seth Godin. Een boek dat me geraakt heeft. Vol met nuttige info. Heel veel oh ja momenten en het geeft je energie! Toen ik dat las wist ik dat ik er wat mee moest. Dit kon ik niet voor mezelf houden. Toen kwam daar de Linchpin meetup in Utrecht waar ik dit idee deelde met anderen. Samen met Koert van der Scheer van TextCase is toen besloten dit concept uit te gaan werken!

Waar gaat Linchpin over? Een Linchpin is iedereen ongeacht rang, functie, naam of afkomst. Een linchpin is een persoon die het verschil kan maken, die zich onmisbaar maakt in de meest positieve zin van het woord. Het gaat niet langer om je geld maar om het toevoegen van waarde, het tevreden stellen van een klant in welke vorm dan ook. Dit boek laat je zien wat een linchpin is, waarom iedereen het is terwijl je dat misschien niet wist, hoe je van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam kunt gaan en wat het je oplevert. In alle aspecten een prachtig boek dat motiveert en enthousiasmeert.

Wat moet je daar dan mee? Hoe deel je zoiets? Daar komt Follow the Linchpin om de hoek kijken. Follow the Linchpin is een site van Koert en mij waarin wij de mogelijkheid bieden om je Linchpin boek te voorzien van een unieke code die je aanbrengt in het boek tijdens de registratie. Je geeft je boek vervolgens weg aan iemand anders. Deze persoon kan dan ook naar de site met de code om zo een bericht achter te laten op de grote kaart! Daarna kan deze persoon het boek weer doorgeven etcetera! De site wordt leuker en leuker naarmate meer mensen mee doen!

Wanneer gaat dit live? Volgende week tijdens PICNIC10 in Amsterdam. Dit is wat wij meenemen, waar wij in geloven.

Wij hopen op een groot succes. Doe je mee?

Prijs is kosten + waardebepaling achteraf

Vanwege mijn ervaring in het consultants vak ben ik aardig thuis in de prijs structuren van detachering en projecten. In tijden van een fluctuerende economie, zoals nu, zie je vaak dat de markt opzoek gaat naar betere manieren om meer rendement uit contracten te halen. Mensen zoeken andere prijsmechanismen.

Detachering merkt dat heel snel door prijsdalingen op contracten. Projecten worden kleiner en in hapklare brokken opgedeeld. Langere contracten of grote projecten worden uitgesteld. Ook zie je dat projecten sneller obv uurtje factuurtje worden uitgevoerd om zo snel te kunnen ingrijpen. Voor de dienstverlener is dit weer gunstig omdat er zo meer uren en dus meer geld verdient kan worden.

We kunnen zo bezig blijven maar waarom gaan we niet naar een model toe wat vanuit de klant denkt. Nu probeert iedereen er voor zichzelf het beste uit te halen wat voor beide partijen verkeerd kan uitvallen.

Graag wil ik een pleidooi houden voor de formule; prijs = kosten + waardebepaling achteraf.

Hoe werkt dit? Wel je voert een project uit en je factureert de kosten vooraf zodat daarover geen discussie kan komen. Na het project bepaald de klant wat de waarde is en obv deze waarde mag het tweede deel betaald worden. Uiteraard moet je de klant niet de vrijheid geven om elk bedrag over te mogen maken, je moet daar in de offerte duidelijkheid over verschaffen. Een goed voorbeeld wat ik hierover hoorde was de prijs van een reis naar een WK finale. De kosten zijn 2000 euro. Als jouw team wint betaal je nog eens 2000 euro achteraf, doen ze dit niet dan hoef je maar 1000 euro te betalen.

Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is. Het vereist van de opdrachtgever om duidelijk na te denken over het project; wat zijn de acceptatie criteria? Daarnaast heeft hij minder risico en kan hij beter sturen op kwaliteit. Voor de opdrachtnemer is het een drive om een maximaal resultaat neer te zetten, dit raakt uiteindelijk rechtstreeks zijn portemonnee!

Wat vinden jullie? Is dit iets wat kan werken? Ik zou zeggen probeer dit mechanisme eens en kijk wat het jou en je opdrachtgever oplevert!