De toekomst van iets elementairs. De bibliotheek.

Een briljante post deze week van Seth Godin over de toekomst van de bibliotheek. Veel wordt er nagedacht over de toekomst van boeken. Hoeveel is er al niet geschreven over business models voor schrijvers en uitgeverijen? Nog weinigen hebben over zoiets elementairs nagedacht als de bibliotheek. Toch doet Seth dat wel en vreemd genoeg raakt de kern van zijn verhaal ook mijn verhaal over het business model van de krant.

Van oudsher is iemand die bij een bibliotheek werkt, een bibliothecaris, iemand die er voor moet zorgen dat mensen die bij de bibliotheek komen de data en de kennis vinden die ze zoeken. Een bibliothecaris weet waar welke data te vinden is en koppelt deze zodat de bezoeker optimaal bedient wordt.

Lees “De toekomst van iets elementairs. De bibliotheek.” verder

Paid Data Business Model

Business Modellen zijn er in allerlei soorten en maten. Een sector die al heel lang worstelt met zijn Business Model is de krantensector. Al jaren nemen de advertentie inkomsten af en ook het aantal lezers. De discussie is bij iedereen bekend en al meerdere mensen hebben geprobeerd om er iets op te verzinnen. Een zeer interessant sessie hierover was de sessie van Jeff Jarvis op PICNIC10. Hij is de schrijver van What Would Google Do? Ga kijken.

Waar ik op in wil gaan is de mindset van de kranten. Zij produceren de krant gevuld met gewenste informatie en wij betalen geld om informatie via dat kanaal te ontvangen. Sinds de komst van de iPad zijn veel kranten bezig om de stap naar digitaal te maken. Zie Volkskrant, NRC. Nu willen kranten dat je gaat betalen voor het ontvangen van de krant op mijn iPad terwijl ik al betaal voor de krant. Hier gaat iets fout. De fout is structureel en komt steeds weer terug.

Lees “Paid Data Business Model” verder

Zet jij met je bedrijf de goede stappen? Een handreiking van mijn kant!

Dit blog is er voor jullie om kennis op te doen en in de praktijk toe te passen en vervolgens een plek om jullie ervaringen te delen. Vandaag wil ik het gaan hebben over het uit elkaar trekken van je bedrijf of noemen we het focus? Ik vind het vooral het tweede!

In 1999 schreven John Hagel III en Marc Singer een zeer intrigerend stuk voor de Harvard Business Review genaamd “Unbundling the Corporation“. Beide werkzaam voor McKinsey. Een stuk wat elf jaar na dato nog steeds staat als een huis en bedrijven, misschien wel jouw bedrijf, een handvat hoopt te geven.

Lees “Zet jij met je bedrijf de goede stappen? Een handreiking van mijn kant!” verder