3 opmerkingen over IT Consultants waar 80% van hen het mee oneens is

Er is iets mis met de manier waarop veel IT consultants zich aanbieden en de verwachtingen die een eindklant daarbij heeft. De gevolgen zijn dat projecten niet succesvol zijn of uitlopen en dat de relatie beschadigt raakt.

Zonde.

Hoe komt dit nu en wat moeten we daaraan doen?

Disclaimer; volgens mijn LinkedIn profiel ben ik als consultant actief in de IT en dus gaat dit artikel ook over mij. Ik hoor niet bij de 80% uit de titel ūüėČ

Drie misvattingen

Laat ik beginnen met het neerzetten van 3 misvattingen.

1. Iedereen die iets in de IT doet en vanuit één bedrijf voor andere bedrijven werkt is een consultant

Ik geloof dit niet.

De definitie van een consultant die ik onderschrijf is:

Een consultant is een externe partij die deskundig advies geeft op gebieden waar een derde partij een deel expertise mist. (volledige definitie)

Waar het misgaat is de diepgang achter het begrip “deskundig advies”. Ja het klopt dat als jij weet hoe je een bepaald product moet installeren en de eindklant heeft dit nog niet eerder gedaan dat dit onder de hierboven beschreven definitie valt. Echter is dit niet een wat oppervlakkige uitleg van het woord consultant?

Veel eindklanten hebben het talent wel maar de tijd niet om iets uit te zoeken; ben jij dan nog een consultant? Ik ben bang van niet.

2. De keuze tussen engineer / developer of consultant is een verticale stap op de carrièreladder

Wat een kolder.

Developers / engineers zijn keihard nodig om zaken te ontwikkelen die bedrijven vooruit helpen. Wat consultants bedenken moeten zij bouwen en onderhouden. Het gaat hand-in-hand.

Het is zeker geen verticale stap maar een stap naar een andere invulling van je werk die je in de wereld van nu een heel eind kan brengen.

3. Elke consultant kan 3 programmeertalen vloeiend, kan een complete applicatie infrastructuur neerzetten en workshops geven over het business model van een bedrijf

Nope. Je kunt het proberen maar uit één, misschien twee van de drie taken gaat een middelmatig of matig resultaat komen.

Er is kort samengevat echt iets mis met wat wij onder consultancy verstaan in de IT.

Hoe dan wel?

Goede vraag. Ik denk dat er meerdere zaken moeten veranderen en sommige daarvan zijn er hardnekkig.

Laat ik eerst even √©√©n ding noemen wat geen oplossing is in mijn ogen en dat is consultancy als beschermd beroep defini√ęren. Dit is een paardenmiddel en dat zou betekenen dat wij dit zelf niet op kunnen lossen.

Een nieuwe definitie van consultant

Een compleet nieuwe definitie lijkt me niet de beste oplossing. Die is namelijk vrij goed. Het probleem is juist dat teveel mensen zich onder deze brede definitie scharen.

Misschien kunnen we proberen om het kopje advies wat verder uitwerken.

Valt het uit je hoofd weten van de system requirements van bepaalde software en die meegeven aan de eindklant onder advies? Of is een advies over het aansluiten van je ITIL processen op deze software beter passend?

Misschien ligt de scheidslijn binnen IT meer op advies dan op technisch en bedrijfskundig vlak. Is het idee om bedrijfskundig IT advies aan een consultant te geven en technisch advies bij een engineer of developer te beleggen?

Opwaardering van engineer / developer

Hier geloof ik veel meer in. Binnen de IT leeft het beeld dat een consultant een mooi beroep is, een doel wat behaald en vastgehouden moet worden. Een beroep dat je ook makkelijk op de verjaardag van je oma aan de onbekende oom kunt uitleggen. Bij engineer of developer is dit lastiger maar daarom niet minder waardevol.

Developers en engineers hebben in bepaalde mate vrijheid om te bepalen hoe ze een klantvraag invullen en kunnen dat ontwikkelen volgens methoden die zij als goed ervaren.

Developers en engineers moeten net zozeer goed nadenken over de oplossingen die ze bedenken.

Wat vaak ook een probleem is, is dat developers en engineers minder goede arbeidsvoorwaarden krijgen. Dit komt doordat iedereen nog denkt dat dit minder belangrijk werk is… zucht

Samenvattend

We hebben nu een situatie waar iedereen zich consultant noemt. Dit leidt tot problemen waarin technische consultants werk op zich nemen waar ze niet goed in zijn en waar ze vaak ook geen plezier in hebben. De eindklant heeft een bepaalde verwachting waar dan niet aan voldaan wordt.

We moeten de definitie niet vernieuwen maar scherper stellen. Daarnaast moeten we de rol engineer / developer een upgrade geven. Zowel in arbeidsvoorwaarden als in aanzien.

Laat ik de daad bij het woord voegen; mijn LinkedIn profiel is sinds vandaag anders.

Ik ga er een beetje vanuit dat mensen die stuk lezen het er 100% mee eens of 100% mee oneens zijn… Ik hoor graag in welke categorie je valt en waarom!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Geef een reactie