De afwezigheid van bewijs, bewijst niet dat iets afwezig is.

Een titel die overal op toe te passen valt maar dat ga ik vandaag niet doen.

BuzzardLabs is een nieuwe start-up van mij waarin ik gave software wil gaan ontwikkelen.

Het ontwikkelen van software kost tijd en geld. Minder als vroeger maar toch. Een goed product ontwikkelen kost serieuze munten.

Uiteraard moet ik van tevoren bepalen of er een markt is voor hetgeen ik wil ontwikkelen maar hoever moet je hierin gaan? Ik hoef de Henry Ford quote hier niet toe te voegen toch?

Ik ga mijn aanpak toelichten en hoop op jullie feedback.

Business Plan

Ja het klinkt ouderwets maar toch ga ik het doen. Het maken van een business plan. Al ben ik de enige die het gaat lezen, het helpt mij om mijn gedachten op papier te krijgen en nog netjes geordend ook.

Ik kijk er meerdere keren per week na en werk hem ook regelmatig bij.

Mijn inhoudsopgave voor degene die het willen weten:

  • Doelstelling
  • Waarom?
  • Hoe?
  • Wat?
  • Probleem
    • Wat is het probleem?
    • Hoe lost de klant dit nu op?
    • Waarom nu?
  • Het product
    • Beschrijving
    • Ontwikkeltraject
    • Marktomvang
  • Concurrentie
  • Distributie
    • Kanalen
    • Partners
    • Prijs
    • Subsidie
    • Verkoopaanpak
  • Planning
  • Team
  • Kosten
  • Funding

Prototype

Gevaarlijk terrein. Een MVP; een minimaal, gaaf product.

Ik ontwikkel met een partij uit Nieuw-Zeeland een prototype zodat mensen die echt geen idee hebben van wat ze moeten verwachten toch een beeld krijgen van het eindproduct.

Gevaarlijk omdat veel mensen gelijk commentaar gaan geven op het prototype omdat er data mist of omdat bepaalde data niet lijkt te kloppen. Dat klopt ook want dat is het doel van het prototype niet.

Nu begin ik me hier wat ongemakkelijk bij te voelen dus ik voeg nog een extra stap toe aan mijn onderzoek.

outside-the-boxInterviews en enquêtes

Ik heb kennis van Big Data oplossingen maar heb nog nooit een grote webshop hoeven managen. Hoe kan ik dan bedenken wat eCommerce Managers willen zien? Niet eigenlijk.

Om die kennis toch te verzamelen ga ik op zoek naar eCommerce ontwikkelpartijen en eCommerce eigenaren om middels interviews en enquêtes de juiste behoeften boven tafel te krijgen.

De komende tijd ga ik een vragenlijst opstellen om los te krijgen:

  • Met welke vragen lopen jullie rond?
  • Waar bevind deze data zich?
  • Wat zou het opleveren als je deze data kon correleren?
  • Wat ben je bereidt te bepalen voor zo’n oplossing?

Terug naar de afwezigheid van bewijs

Op basis van mijn interviews en enquêtes en de feedback die ik krijg op mijn prototype en business plan kan de conclusie zijn dat er geen behoefte is aan mijn oplossing…maar is dit ook zo?

Mijn opgebouwde ervaring als consultant de afgelopen jaren heeft mij geleerd dat er ook veel oplossingen zijn voor vragen die nog niet gesteld zijn omdat er domweg niet over nagedacht is. Zonde.

Daarom ga ik, lekker eigenwijs, toch verder als blijkt dat er weinig behoefte is. Uiteraard niet oneindig maar wel genoeg om een werkende versie van het prototype toe te passen op een echte organisatie. Blijkt daaruit dat de geboden functionaliteit echt niets toevoegt dan wordt het tijd om een draai te maken.

Spannende tijden.

Zijn er lezers met ervaring op dit gebied? Schroom niet om me even te contacten. Hulp is waardevol en ik vergeet het nooit.

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Geef een reactie