Hoe gebruikt Blue Factory meerdere sales kanalen succesvol?

Sinds de opkomst van sociale media lijkt het wel of andere kanalen gelijk uit de gratie zijn. Van push zijn we naar pull gegaan en een goede combinatie lijkt niet meer mogelijk. Toch durf ik daar tegen in te gaan. Bij Blue Factory geloof ik dat we, met succes, meerdere kanalen goed in kunnen zetten om onze klanten te benaderen.

In deze post geef ik jullie een kijkje in de keuken van mijn sales werkzaamheden bij Blue Factory. Sommige succesvol, sommige minder. Mijn motto bij verkopen is in ieder geval; heb je het niet geprobeerd, kun je ook niet zeggen dat het niet werkt.

Verkopen is een ander enthousiasmeren om iets van je te kopen. Een ander enthousiast maken doe je door een interesse te raken van de persoon waar je mee van doen hebt. Het vinden van deze interesse, misschien is behoefte een beter woord, is de uitdaging voor elke sales professional.

Ik vind mijzelf geen sales professional maar ik probeer wel op allerlei creatieve manieren te groeien als bedrijf en waarde te bieden bij de klant. Overigens wil ik geen discussie over het woord sales 🙂 Iedereen verkoopt of je nu wil of niet.

Cold calling

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; wij bellen koud. Wij bellen mogelijke prospects op basis van de website die ze hebben, de activiteiten op sociale media, eventuele offerte-sites en meer. Wij geloven dat we met een persoonlijk advies de interesse van een groot aantal mensen om kunnen zetten tot prospects. Dit zal niet gelijk zijn maar het gaat om het achterlaten van je propositie. Sommige van onze klanten bellen pas na 3 maanden terug, ze zijn ons niet vergeten.

Nieuwsbrieven

De nieuwsbrief is zeker niet uit. De conversiepercentages uit nieuwsbrieven zijn zeker goed te noemen en met weinig moeite kun je een groot aantal geinteresseerden bereiken. Deze mensen horen over je diensten en weten wat je te bieden hebt. Soms gebruiken ze dit zelf, hopelijk vertellen ze het ook anderen. De mogelijkheid om je in te schrijven moet overal zichtbaar zijn; visitekaartjes, emailhandtekening, websites, folders en nog veel meer. Laat de geabonneerden niet in de kou staan en biedt ze echt waarde.

Met de auto langs klanten

De account managers die hele dag in hun auto zitten bestaan nog altijd en niet zonder reden. Ook zij behalen succes en dus proberen ook wij dit. Met een leuk presentje, een goed verhaal en een glimlach 🙂 proberen we zo mensen met ons kennis te laten maken, zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief, en hopelijk komt daar later iets uit.

Verwacht in ieder geval nooit direct resultaat, dat kost je veel energie die je niet terugverdient.

Online

Ja we zijn ook online actief. Op sociale media en een website. Je probeert uiteindelijk verkeer via de hierboven genoemde kanalen naar je website te trekken want daar kun je de mogelijke klanten meten en een kant op sturen. Wij zien dat het constant toevoegen van content op de site, hoe moeilijk dit ook is, wel degelijk op de lange termijn geld oplevert. De aanhouder wint!

Sponsoring

Tot nu toe hebben wij sponsoring heel selectief toegepast. Wij willen graag met goede freelancers samenwerken en hebben nu bij de SEO Borrel gezien dat dit een uitstekende manier is om ze te ontmoeten. In april sponsoren wij de Joomla! dagen 2012 omdat het aantal Joomla! professionals in ons netwerk nog achterblijft bij WordPress en dat kan natuurlijk niet 😉 Uiteindelijk verwachten wij dat de binding van deze professionals met Blue Factory ook werk zal opleveren, je moet er wel contstant mee bezig blijven.

Conclusie

Wed nooit op 1 paard. Zet meerdere kanalen in of ze nu nieuw of ouderwets zijn en probeer wat voor jou past. Elke branche heeft zijn eigen aanpak. Mochten jullie meer willen weten aarzel dan niet om de vragen te stellen. Ik beantwoord ze graag!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Eén gedachte over “Hoe gebruikt Blue Factory meerdere sales kanalen succesvol?”

Geef een reactie