Paid Data Business Model

Business Modellen zijn er in allerlei soorten en maten. Een sector die al heel lang worstelt met zijn Business Model is de krantensector. Al jaren nemen de advertentie inkomsten af en ook het aantal lezers. De discussie is bij iedereen bekend en al meerdere mensen hebben geprobeerd om er iets op te verzinnen. Een zeer interessant sessie hierover was de sessie van Jeff Jarvis op PICNIC10. Hij is de schrijver van What Would Google Do? Ga kijken.

Waar ik op in wil gaan is de mindset van de kranten. Zij produceren de krant gevuld met gewenste informatie en wij betalen geld om informatie via dat kanaal te ontvangen. Sinds de komst van de iPad zijn veel kranten bezig om de stap naar digitaal te maken. Zie Volkskrant, NRC. Nu willen kranten dat je gaat betalen voor het ontvangen van de krant op mijn iPad terwijl ik al betaal voor de krant. Hier gaat iets fout. De fout is structureel en komt steeds weer terug.

Ik betaal voor de inhoud en kies zelf mijn kanaal! Dit is fundamenteel anders dan dat er nu gedacht wordt. Wij maken de content en jij betaalt voor het kanaal.

Deze manier van denken noem ik het Paid Data Model. Je betaalt voor de data, kiest zelf waar, wanneer en hoe je het consumeert. Dit is van toepassing op alle media. Ook film waar mensen tegenwoordig ook in de trein met hun smartphone het nieuws willen zien.

In het model van Osterwalder betekent dit dus dat de Value Proposition puur en alleen de data is en dat de channels oneindig zijn en juist niet hetgene waar het geld mee verdient wordt. Technologie heeft dit mogelijk gemaakt. Omarm het!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Eén gedachte over “Paid Data Business Model”

Geef een reactie