Weten waar Product Management over gaat?

Vanmiddag heb ik een hele belangrijke post gelezen en niet alleen vanwege de inhoud maar een post die precies laat zien wat de impact kan zijn van goed (de schrijver) en slecht (RIM) Product Management.

De titel: Whats really wrong with BlackBerry?

Een zeer interessant artikel dat beschrijft waarom, ondanks de cijfers, RIM zich toch zorgen moet gaan maken wil het over een aantal jaren nog bestaan.

Deze post laat de essentie van Product Management zien en dat wil ik graag toelichten.

Kennis

Weet waar je over praat. Ken je cijfers. Wat laat deze man, oud directeur platform marketing van Apple, zien dat hij kennis van de markt heeft. De manier waarop hij getallen neerzet, becommentarieerd maar ook verder gaat is fantastisch. Hij start met de vrij bekende golf van early adopters naar laggards om aan te tonen dat je het laatste stuk sneller bereid dan waar jij je op kunt voorbereiden. Dit laatste is cruciaal en hij laat met meerdere grafieken zien dat RIM afstevent op deze laggards en wat het moet doen voor het te laat is.

Bestaande vs nieuwe klanten

Je merkt dat RIM steeds meer Blackberry’s moet verkopen om 1 nieuwe klant te krijgen. Dit betekent dat veel BlackBerry’s naar bestaande klanten gaan. Essentieel om hier als Product Manager op in te springen. Je moet de bestaande klanten koesteren omdat zij met enthousiasme aan de slag gaan met jouw platform, er over willen praten. Ideas that spread, win!

Zij maken het interessant voor nieuwkomers. Deze nieuwkomers zijn ondertussen gewend geraakt aan de mogelijkheden van concurrenten en verwachten daarom een sterke lineup om een weloverwogen keuze te maken. Ook hier blijft RIM achter terwijl ze al langer in de smartphone markt meegaan dan Android en iOS.

Een sterke visie

In dit artikel sluit hij af met een advies voor RIM. Behoud je bestaande klanten en hou ze loyaal. Besteed aandacht an je productportfolio en investeer in nieuwe ontwikkelingen. Alleen zo kun je voorblijven en klanten voor je winnen. Ook kijkt hij sterk naar het ontwikkelproces van de producten. Waar Apple elk jaar met een nieuwe versie van zijn product komt omdat het proces optimaal presteert zie je dat RIM lanceert wanneer het klaar is. En als het klaar is, is het vaak niet goed genoeg. Cruciaal voor nieuwe klanten.

Lees de post en zie het belang van de rol Product Manager!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Eén gedachte over “Weten waar Product Management over gaat?”

Geef een reactie