Missie en visie. Zo simpel…toch?

Zeg ik nu echt wat raars? Nee toch mag ik hopen. Toch zie ik nog veel bedrijven waar ik de missie en visie niet zie of kan opmaken terwijl dat toch echt de basis is voor een juist beleid. Je passie maakt dat je keihard aan je missie werkt vanuit de visie die je definieert. Niet alleen is het belangrijk om naar buiten toe uit te stralen wat je wilt bereiken maar ook naar je medewerkers toe is het essentieel. Het uitspreken van je visie maakt dat medewerkers blijven geloven in die visie en samen keihard aan de slag gaan om de missie goed te volbrengen.

Nog even voor de zekerheid.

Definitie visie: De visie van de organisatie geeft een kort en helder antwoord op de vraag: hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen? Het is het idee dat een bedrijf heeft over de ontwikkelingen in haar branche en welke kant directie en medewerkers willen dat het opgaat.

De visie is een doel dat je naarstreeft. Bijvoorbeeld; NASA had ooit als visie dat er iemand de maan zou betreden.

Definitie missie: De missie zegt wat de organisatie wil zijn of ‘waar we voor gaan’.

Helaas vaak verwoord in wollige taal. Bijvoorbeeld; Bayer wil met zijn producten en diensten voor het welzijn van de mens werken en bijdragen aan een hogere kwaliteit van leven.

Een goede post met veel meer info staat op Managementsite.nl. En nou snel aan de slag!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Geef een reactie