Zet jij met je bedrijf de goede stappen? Een handreiking van mijn kant!

Dit blog is er voor jullie om kennis op te doen en in de praktijk toe te passen en vervolgens een plek om jullie ervaringen te delen. Vandaag wil ik het gaan hebben over het uit elkaar trekken van je bedrijf of noemen we het focus? Ik vind het vooral het tweede!

In 1999 schreven John Hagel III en Marc Singer een zeer intrigerend stuk voor de Harvard Business Review genaamd “Unbundling the Corporation“. Beide werkzaam voor McKinsey. Een stuk wat elf jaar na dato nog steeds staat als een huis en bedrijven, misschien wel jouw bedrijf, een handvat hoopt te geven.

De basis van het document is het feit dat John Hagel III en Marc Singer zagen dat er in de gehele wereld maar drie typen bedrijven zijn. Deze conclusie trokken zij na het analyseren van de grote bedrijven die in Amerika een groot marktaandeel hadden maar dat begonnen te verliezen aan kleinere bedrijven met meer focus. Ze zochten de kracht van deze opkomende bedrijven en waarom ze vooral zo goed waren in het afpakken van marktaandeel.

Het bleek dat zij focus hadden en dat je focus op drie gebieden kunt hebben. Je zit in de Customer Relationship business, in de Product Innovation business of in de Infrastructure business. Meer mogelijkheden heb je niet en de kleinere bedrijven bleken een kei in het focussen op een van deze gebieden. Tijdens het onderzoek bleek namelijk dat de grote bedrijven juist al deze 3 in 1 probeerde te zijn maar dat niet kunnen want je moet je aandacht verdelen. Een aantal voorbeelden van bedrijven die hier moeite mee hebben zijn IBM, Oracle, Zwitserse banken. Bedrijven die echter opkwamen waren onder andere Apple, Amazon, Bol.com.

Een korte uitleg van de drie gebieden is wel handig.

Customer Relationship Business

De rol van deze business is het vinden van klanten en een relatie met ze opbouwen. Alle medewerkers van alle afdelingen hebben maar 1 doel en dat is het verkrijgen van nieuwe klanten en de bestaande klanten ZEER tevreden houden. ABN AMRO bijvoorbeeld.

Eigenschappen:

  1. Economisch. Hoge kosten voor het aantrekken van klanten maakt het moeilijk om een zeer groot markt aandeel te krijgen. Economy of scope is key!
  2. Cultuur. Vechten om een groot aanbod. Grote consolidatie slagen, de grote blijven over.
  3. Concurrentie. Sterk service georiënteerd. Klant komt eerst mentaliteit.

Product Innovation Business

De rol van deze business is het verkrijgen of bedenken van nieuwe, innovatieve producten en deze zo snel mogelijk op de markt zetten. Niet zo met de klant bezig maar in productteams werken en alleen daar mee bezig zijn. Apple biijvoorbeeld.

Eigenschappen:

  1. Economisch. Snelle markt penetratie zorgt voor hoge prijzen en groot marktaandeel! Snelheid is key!
  2. Cultuur. Vechten om talent. Lage instap, kleine spelers floreren.
  3. Concurrentie. Medewerker georiënteerd. Verwen je creatieve sterren!

Infrastructure Business

De rol van deze business is het bouwen en beheren van productiefaciliteiten om zo veel mogelijk tegelijk te doen tegen zo laag mogelijke kosten. Dit kan logistiek, opslag, fabriceren en communicatie zijn. Een supermarkt als Albert Heijn bijvoorbeeld.

Eigenschappen:

  1. Economisch. Hoge vaste kosten maken grote volumes een must. Schaalvergroting is key!
  2. Cultuur. Vechten om zoveel mogelijk te produceren. Snelle consolidatie. Grote spelers blijven over.
  3. Concurrentie. Sterk kosten georiënteerd. Alles gestandaardiseerd, voorspelbaar en efficient.

En ik dan?

Dit kan je helpen om te bepalen of je bedrijf focus heeft. Deze drie bedrijfsvoeringen kunnen je groei in de weg zitten. Analyseer dus of je deze focus hebt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je bedrijf de goed kant op gaat. Dit werkt in alle facetten; wie je aanneemt, hoe je de klanten behandelt, hoe je producten of diensten in elkaar zitten. Alles!

Heb je behoefte om hier een keer verder over te praten? Neem contact met me op, ik wil je altijd helpen!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Geef een reactie