Wil jij ook zien hoe innovatief jij bent?

Durf je wel verder te lezen? Misschien kom je er achter dat je helemaal niet innovatief bent en dat jouw idee al veel vaker te vinden is? Maakt niet uit. Dat gebeurd mij bij bijna alle ideeën die ik heb!

Ik ga je op weg helpen om inzicht te krijgen in jouw unieke propositie. Ook wel Blue Ocean genoemd. De Blue Ocean Strategy is bedacht door W. Chan Kim en Renee Mauborgne in het gelijknamige boek. Een echte aanrader. Ik ga in deze post 2 key principles van de blue ocean strategy bespreken maar dan ben je er zeker nog niet. Schaf het boek aan en je zal niet teleurgesteld zijn!

Op naar de 2 key principles; The Strategy Canvas en het Four Actions Framework.

Het Strategy Canvas is een methode om inzicht te krijgen in de “unieke” factoren van jou idee uitgezet tegen de rest van de markt. Door een dergelijke canvas te tekenen krijg jij inzicht in wat nodig is om een product zo te positioneren dat het uniek is.

Het canvas is een lijngrafiek waar de horizontale as staat voor alle factoren waar de industrie op concurreert en in investeert. Voor de wijnindustrie kan dit zijn; prijs, marketing, leeftijd van de wijn,wijn complexiteit en nog veel meer. De verticale as loopt van laag naar hoog en geeft de hoeveelheid energie aan die de industrie er in steekt. Door je concurrenten te modelleren kun jij een combinatie van factoren pakken die zij niet hebben. Zo creëer jij je eerste blue ocean! Hieronder een schematische weergave.

Om tot een nieuwe value curve te komen kun je gebruik maken van het four actions framework. Dit framework geeft je vier vragen over de factoren die jouw model voorstelt en zet je aan tot actie!

  1. Welke factoren die de industrie als standaard beschouwd zou je moeten elimineren? ELIMINATE!
  2. Welke factoren moeten gereduceerd worden tot ver onder het gemiddelde van de  industrie? REDUCE!
  3. Welke factoren zouden ver boven het industrie gemiddelde verhoogd moeten worden? RAISE!
  4. Welke factoren moeten gemaakt worden die nog nooit aangeboden zijn? CREATE!

Deze vier vragen en dus de vier acties creëren jouw Blue Ocean! Plaatse ze in het Four Actions Framework GRID en je hebt overzicht!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Eén gedachte over “Wil jij ook zien hoe innovatief jij bent?”

Geef een reactie