Kennis verbetert bedrijfsprocess – Deel 3

In mijn eerste post heb ik het begrip knowledge brokering geintroduceerd. In mijn tweede post ben ik begonnen met een aantal punten voor het toepassen van dit concept en daar wil ik nu nog op verder gaan.

3. Enthousiasmeer oplossers om de ideeën naar boven te brengen

De inzichten die oplossers meenemen zitten vaak verpakt in verhalen en anekdotes die ze vertellen. Het is erg lastig om deze informatie concreet te maken en vast te leggen. De meeste effectieve manier om deze informatie naar boven te krijgen is door een simpel stappenplan te volgen.

De eerste stap is zoveel mogelijk mensen zien te vinden die naar de ideeën willen luisteren. Hoe meer mensen er luisteren hoe meer verschillend de perspectieven zijn. Daarnaast is het horen van een verhaal uit tweede hand nooit effectief.

Onafhankelijk van het medium dat je gebruikt om het gesprek te voeren is het goed om de oplosser te laten vertellen wat zijn raakvlakken zijn met het probleem waar het over gaat. Dit kan in maximaal 15 minuten. Zo leren de zoekers en de oplosser elkaar kennen. Daarna is het aan de zoekers om vragen te stellen over het probleem om zo een dialoog te krijgen met de oplosser. Dit hoeft maar 45 minuten te duren.

Na dit gesprek zullen er genoeg aha momenten zijn om op te pakken en verder mee te gaan.

4. Maak van de nieuwe ideeën stappen in je veranderprogramma

De finale stap voor het team is het opnemen van de ideeën in een veranderprogramma. Het hoeft niet vlekkeloos te zijn maar laat ze niet liggen. Een vuistregel is dat drie van de vier ideeën de WOW-factor bij  senior management op moeten leveren. Probeer ook zoveel mogelijk opleverpunten in te bouwen om je succes te claimen.

Waar gaat dit heen? Een open weg!

Het is onmogelijk om te zien waar open innovatie heen gaat maar het is duidelijk dat knowledge brokering de manier waarop bedrijven bedrijfsprocessen ontwerpen en verbeteren drastisch zal veranderen. Het is echter niet zo maar geklaard, er zal ook een verandering bij het management plaats moeten vinden om dit tot een succes te maken. Managers moeten zich steeds meer bewust worden van de social networks waar ze zich in (kunnen) bevinden. Het is niet langer het old-boys network.

Simpelweg verbonden zijn is echter niet langer voldoende. Managers moeten open staan voor ideeën uit hun netwerk en er ook actief naar op zoek gaan. Daar zullen ze wel voor over enkele persoonlijke hordes heen moeten. Zij zijn het namelijk gewend om zelf oplossingen te bedenken in plaats van te vragen naar bestaande oplossingen. De generatie managers die in de begin jaren 80 geboren zijn weten gelukkig niet beter. Daar zijn social networks een tweede natuur geworden.

Ook bedrijven hebben nog genoeg uitdagingen op het gebied van open innovatie. Het is goed om eens om je heen te kijken hoe anderen dit doen. Misschien moet je dit bij een speciale functie / afdeling beleggen zodat er focus voor het gevraagde is. Bedrijven zullen uiteindelijk ook zelf aantrekkelijker worden voor oplossers om verbonden mee te zijn.

Nieuwe toepassingen van open innovatie principes laten het toe dat bedrijven niet alleen hun producten en/of diensten verbeteren maar ook hun bedrijfsprocessen. Door in te haken op externe informatie bronnen en het combineren van externe met interne ideeën kunnen bedrijven belangrijke proces innovaties doorvoeren!

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Geef een reactie