Wakoopa Business Model

Vandaag een bericht op Emerce dat Wakoopa bezig is om een white-label te introduceren om zo een goed verdienmodel te vinden bij hun dienst.

Zulke berichten triggeren mij omdat ik geintrigeerd ben door bedrijven die proberen om met behulp van hun gratis dienst geld te verdienen. Hoe pakken ze het aan? Welke route kiezen ze? Hoe bewaren ze hun onafhankelijkheid?

Wat is wakoopa?

Wakoopa is een Nederlands bedrijf dat gegevens verzamelt over het gebruik van (web)applicaties van mensen die een tracker hebben geinstalleerd. Deze gegevens worden naar een centrale omgeving verstuurd waar je de mogelijkheid hebt om jou gebruik te delen met anderen, maar waar je ook (web)applicaties kunt ontdekken die anderen veel gebruiken.

Wat is hun Business Model?



Wat vind ik uniek?

Wakoopa is een van de eerste bedrijven die een goed model lijkt te hebben gevonden voor het “verkopen” van statistieken. Statistieken die gebruikers van de gratis dienst genereren. Ik vind het lastig om iets te kunnen zeggen over het succes van dit model omdat ik sommige zaken, zoals de revenue streams, niet in kan zien. Als ik deze gegevens wel heb zal ik die uiteraard bijwerken.

Ik ben benieuwd of jullie het eens zijn met bovenstaand model? Waar zien jullie het anders? Probeer je te focussen op de core business van het bedrijf. Hiermee wil ik zeggen dat je bijvoorbeeld niet bij Key Resources altijd werknemers moet plaatsen want die heb je bij elk bedrijf.

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Geef een reactie