Kennisdeling verbetert bedrijfsprocessen – Deel 1

Nieuwe open-innovatie principes zorgen ervoor dat progressieve bedrijven niet alleen hun producten verbeteren maar ook hun core interne bedrijfsprocessen!

De afgelopen 10 jaar heeft open-innovatie de manier waarop bedrijven hun producten ontwikkelen enorm verandert nu managers de voordelen zien van het blootstellen van hun interne R&D naar externe ideeën. Nu gaan sommige bedrijven zelfs verder door open-source denken toe te passen op het verbeteren van een rij core bedrijfsprocessen. Geholpen door razendsnel veranderende technologieën zoeken deze leiders buiten het hek om snellere en betere oplossingen te vinden voor hun strategische, operationele en organisatorische uidagingen.

Deze bedrijven zijn uitgeweken naar een methode genaamd “Knowledge Brokering” oftewel kennisdeling. Een systematisch aanpak voor het zoeken naar externe idee√´n van mensen uit verschillende industrie√´n, disciplines en context. De meeste van deze mensen stellen hun idee graag gratis ter beschikking. Net als andere best-practices, knowledge brokering zoekt, vind niet uit, antwoorden op complexe problemen. Een betere kijk op de manier waarop vooruitdenkende organisaties knowledge brokering toepassen om hun bedrijfsprocessen te verbeteren geeft jou en mij practische tips en tricks en geeft senior management inzicht in hoe ze zich aan moeten passen in dit digitale tijdperk wat gekenmerkt wordt door samenwerking!

Open up!

Open innovatie verandert het gezicht van Product Development nu meer en meer bedrijven het lukt om op een slimme manier interne “zoekers” te koppelen aan externe “oplossers”! Ik geloof dat hetzelfde geldt voor bedrijfsprocessen. Bijna elke activiteit die een bedrijf uitvoerd, van het aannemen van personeel tot het optimaliseren van je voorraad, brengt processen met zich mee. Nu het eenmaal zo is dat bedrijfsprocessen meer op elkaar lijken, over bedrijven heen, dan dat ze verschillen zijn er legio mogelijkheden om samen te werken. Daarnaast is door de explosieve groei van webgebaseerde sociale netwerken kennis van miljoenen managers meer toegankelijk dan ooit! Kunnen managers niet net zo makkelijk inhaken op deze bron van kennis en ervaring dan dat ze een zoekmachine gebruiken?

Knowledge brokering geeft bedrijven zoveel meer inzicht en de techniek is er al even. Gepionierd door product designers die vroeger al wisten dat het beste startpunt voor nieuwe ideeën, oude ideeën zijn. Creatieve product ontwerpers pakken subonderdelen van bestaande  producten en plaatsen deze in een nieuwe context. Bedrijfsprocessen worden op dezelfde manier gebruikt. Bedrijven doen dit door projectteams te maken die contact met knowledge brokers, mensen die hun ervaring willen delen met de behoefte van het team, leggen en vervolgens de externe en interne ideeën combineren om de bedrijfsprocessen te verbeteren.

McKinsey heeft onderzoek gedaan bij 10 bedrijven, meer dan 50 projectteams in allerlei sectoren om een beeld te krijgen hoe knowledge brokering wordt toegepast. Hieruit kwam naarvoren dat alle teams vonden dat knowledge brokering de effectiviteit van het project verhoogde. Elke bedrijf wat onderzocht is had unieke problemen maar toch volgden ze allemaal een vergelijkbaar pad naar de oplossing!

In deel 2 wil ik ingaan op het gebruik van knowledge brokering bij het tackelen van allerlei problemen die bedrijven tegen komen.

* Dit artikel is een gebaseerd op een fantastisch artikel op McKinsey Quarterly en dat wilde ik jullie niet onthouden.


Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

2 gedachten over “Kennisdeling verbetert bedrijfsprocessen – Deel 1”

Geef een reactie