Kennisdeling verbetert bedrijfsprocessen – Deel 2

In mijn eerste post over kennisdeling heb ik knowledge brokering geintroduceerd. Een concept dat bedrijven kunnen gebruiken om meer waarde uit hun business te halen door externe oplossers te koppelen aan interne zoekers. In deze post aandacht voor het toepassen van knowledge brokering binnen bedrijven.

In deze post informatie over het analyseren van je probleem en het vinden van de juiste oplossers!

1. Analyseer het probleemgebied

De eerste stap is het versimpelen van je probleem zo dat het voor anderen makkelijker wordt gemaakt om er een mening over te geven of met oplossingen te komen. Als het probleem te high level of te complex is zullen weinig oplossers de behoefte voelen om je te helpen. Door een probleem op te delen in hapklare brokken maak je de kans op het vinden van goede oplossers groter en verhoog jij je kansen op een goed resultaat.

2. Evalueer communities met zoekers en kies je experts

Nu we het probleem helder op ons netvlies hebben kunnen we op zoek gaan naar de oplossers of ook wel knowledge brokers genoemd. Het is de truc om zo breed mogelijk te beginnen. Kijk naar 4 of 5 verschillende industrieën. Let vooral op bedrijven of sectoren die al met het bijltje gehakt hebben of waar bedrijven juist moeten excelleren in de deelproblemen die jij hebt.

Een commerciele bank in Engeland bijvoorbeeld kreeg veel klachten over de lange rijen in de kantoren waardoor de wachttijd opliep. Na het probleem helder omschreven te hebben kwamen ze op drie type brokers uit te weten: pretparken, hier weten ze wat lange rijen zijn, supermarkten waar kleine marges maken dat er veel energy en tijd in dit probleem wordt gestoken en kledingwinkels waar seizoens fluctuaties normaal zijn. Uiteindelijk kwamen ze bij een verkeers-expert uit, een Disney pretpark manager en de manager van een supermarkt. Op basis van Disney introduceerden ze bijvoorbeeld een ticket systeem waar ze op bepaalde tijden voorrang kregen. Daarnaast kregen ze te horen dat klanten niet graag zagen hoe lang de rij wel niet was. Hier kun je wel iets mee.

Zo zie je dat de informatie van een breed scala aan experts kan komen en dat dit niet perse de dominante bedrijven hoeven te zijn. Elke manager of leidinggevende kan een goede bron van informatie zijn zolang hij of zij meer weet van het probleem dan de zoeker in kwestie.

Zodra de bronnen van oplossers gedefineerd zijn moet jij je netwerk gaan activeren om deze mensen te vinden die hun kennis willen delen. Vaak zie je dat teams de kwaliteit en de kwantiteit van de brokers onderschatten alsmede de bereidheid om kennis te willen delen.

In Deel 3 meer over het gebruik van Knowledge Brokering.

Auteur: Coen Meerbeek

Ondernemer in IT/App monitoring en Business Analytics | XBox Gamer | Fan van alles Gouden Eeuw | Basketbal voor het leven!

Eén gedachte over “Kennisdeling verbetert bedrijfsprocessen – Deel 2”

Geef een reactie